środa, 4 czerwca 2014

Kilka słów o klejach

Na blogu zmiana wystroju spowodowana wykładami na spotkaniu BloSilesia :), próbuję też zainstalować Disqus, ale na razie mi nie wychodzi... Tym razem zamiast wysilać się z aparatem przy nieudolnych próbach sfotografowania moich prac, postanowiłam podzielić się moimi doświadczeniami z klejami.

Podklejenie kaboszonu, a potem całej pracy filcem, pozornie prosta czynność może zepsuć cały efekt.Z jednej strony zastanawiam się nad doszywaniem tyłu pracy, z drugiej, kiedy wszystko trzyma się na kleju, to wydaje mi się trwalsze. Dotychczas używałam do sutaszu pięciu różnych klejów, poniżej zamieszczam ich opisy.

1. TEXTIL + (Prym)




Textil to pierwszy klej, który kupiłam. Ma wodnistą konsystencję, po zaschnięciu staje się przezroczysty. Schnie dość długo, ponieważ jest lejący podczas suszenia trzeba mocno ścisnąć pracę, kilka razy przedostał się przez filc. Dużym plusem jest fakt, że jest bezzapachowy i nie zasycha w tubce. 
Cena za 30 g to około 12 - 16 zł.



2. Gutermann creativ HT2


Colle textil Gutermann creativ HT2 30gr


W sumie rewelacyjny klej, jeden z moich ulubionych. Jest gęsty, dzięki czemu nie przecieka przez filc, przezroczysty i bardzo szybko schnie. Dzięki długiemu aplikatorowi dobrze się go nakłada na pracę. Niestety, nie ma rzeczy idealnych, Gutermann ma koszmrny zapach, od którego może rozboleć głowa. O ile przy drobnych pracach zapach wietrzeje po 2 - 3 dniach, to przy większych może stanowić problem. Cena za 30 g to około 14 - 18 zł.



3. Bostik all purpose




Aktualnie mój ulubiony klej. Jest lejący co trochę utrudnia aplikację, ale dość szybko wysycha. Po zaschnięciu robi się przezroczysty, nie ma przykrego zapachu. Czekam na wersję z dłuższym aplikatorem, wtedy byłby idealny:). Cena za 50 ml 12 zł



4. Hasulith






Moje ogromne rozczarowanie. Nasłuchałam się wielu pozytywnych opinii o tym kleju, a w praktyce nie dało się nim połączyć kaboszonu z filcem (chyba że to wina filcu, chociaż nigdy nie miałam takiej sytuacji z innymi klejami...). Miałyście też taki problem? O ile dobrze pamiętam jest od razu przezroczysty i raczej długo schnie. Cena za 31 ml (27g) to 10 - 11 zł.




5. Klej szewski Boterm GTA


KLEJ SZEWSKI BOTERM GTA W TUBIE /50ml./


Na koniec mój najbardziej ekstremalny wybór:). Klej ma lejącą konsystencję i długo schnie, przykry zapach szybko się ulatnia. Niestety jest żółty i podczas wysychania nie staje się przezroczysty. Przez mało precyzyjny aplikator można zbrudzić pracę, a jest on praktycznie nie do zmycia. Z drugiej strony solidnie skleja pracę i jest tani. Umówmy się, to nie jest klej do sutaszu:-D. Cena 2,50 - 6,50 zł.

Jakie macie doświadczenia z opisanymi klejami? A może znacie jakieś inne?  Podobno można do sutaszu używać również Magika, ale nie wiem jak jest z wytrzymałością tak podklejonych prac. Pomóżcie mi uzupełnić listę:).




Źródła zdjęć:
1) http://www.e-pasmanteria.pl/pl/p/klej-do-tkanin-30g-TEXTIL-PRYM-968008/3559
2) http://www.colori.be/perles-et-accessoires/fils-cables/accessoires/colle/colle-textil-gutermann-creativ-ht2-30gr-x1.html?___store=en&___from_store=en
3) http://www.powertoolsdirect.com/bostik-all-purpose-solvented-adhesives-range
4) http://www.kralenstulpje.nl/a-19880924/gereedschap-etc/hasulith-sieradenlijm-31-ml/
5) http://www.hurtszewski.com/klej-szewski-boterm-tubie-50ml-p-433.html


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz